Posts

selamat menyambut bulan berkat

Image
assalamualaikum.

selamat menyambut ramadhan kareem bagi mereka yang beragama islam. semoga ramadhan kali ini membawa seribu keberkatan bagi kita semua. dan semoga ramadhan kali ini dapat mengubah diri kita menjadi hamba Allah yang lebih baik. :)

anggaplah ramadhan kali ini sebagai ramadhan kita yang terakhir.

ahlan wasahlan ya ramadhan



semoga dikurniakan keberkatan dan ditemukan dengan lailatul qadar

nak jumpa lailatul qadar, persiapannya kena bermula dari sekarang kan?
jom! :)




Dari Abu Hurairah ia berkata, “Rasulullah SAW bersabda:“Barang siapa yang berpuasa Ramadhan karena iman dan berharap pahala, akan diampuni dosa-dosanya yang telah lalu”. (HR Bukhari dan Muslim).

al kisah imam solat

Image
"tim, cepat lah, jadi imam solat"
"eh, tak pelah. awak jelah la jadi imam. saya iqamat"

ini antara perbualan yang biasa berlaku antara aku dan rumetku. dia sentiasa memberi aku peluang untuk menjadi imam ketika kami hendak berjemaah bersama-sama. sebab setakat satu bilik dengan dia, asyik dia je jadi imam. tapi setiap kali tu jugak aku menolak dengan alasan aku belum bersedia. *ntah bila nak bersedia pun tak tahu -,-
sama la bila nak berjemaah dengan kawan baik aku. dia pun salu tawarkan aku untuk jadi imam. semua nak aku "berani" untuk jadi imam. aku bukan apa, ketar sikit bila nak imamkan orang yang solehah ni. kawan baik aku pengerusi badar lagi kat maktab tu. rumet aku plak budak pengajian agama. aku segan la, malu. uhuk. :(
tapi, aku salute dengan sorang kawan aku ni. walaupun dia nampak biasa-biasa. tapi dia..perghhh. dia imamkan kawan baik aku tu. imam solat isyak lagi. aku nak jadi yakin macam dia. :) dia jadi inspirasi buat aku. thanks ana ;). ihi…

LAPANG sebelum SEMPIT

Image
"Ingat lima perkara sebelum lima perkara"
Kita seringkali menyebut dan mengulang perkataan tersebut, malah  ia dijadikan lagu oleh kumpulan  nasyid tanah air kita-Raihan. Namun adakah kita faham dalam erti kata yang sebenar apakah yang ingin disampaikan ?di sini saya hanya ingin mengulas satu daripada lima perkara tersebut - lapang sebelum sempit. menurut definisi kita apakah yang telah kita faham lapang sebelum sempit? adakah lapang sebelum sempit itu memberi makna ruang?ruang lapang dan ruang sempit?bilik lapang dan bilik sempit? Jentik akal fikir sendiri. Setiap orang dikurniakan akal untuk berfikir.
Setiap orang ada pandangan dan tafsirannya yang tersendiri, dan saya tidak tahu mungkin ada yang menafsirnya dengan makna kata lain. Namun bagi diri saya yang cuma sejengkal ilmunya, saya berpendapat bahawa itu adalah masa. Ya, lapang sebelum sempit itu adalah masa dan waktu yang Allah kurniakan kepada hamba-hambanya. Kita semua diberi masa yang sama, 24/7 tidak ada yang kura…

senjakala

Image
gambar ni diambil sekitar pukul 7 td. tengah syok lempar pandangan ke luar jendela tetiba terdetik untuk snap view ni. cantik kan ciptaanNya..subhanallah :)